Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2009

πικρές εμπειρίες από τη χρήση του λογισμικού για Ιστορία με netbook

Αισθάνομαι την ανάγκη να κοινοποιήσω τις (πικρές) εμπειρίες μου από τη δοκιμή χρήσης του λογισμικού για την Ιστορία στην Α΄ Γυμνασίου.
Με αρκετό σκεπτικισμό υποδέχτηκα τη νέα κατάσταση διανομής netbook στους μαθητές. Ο υπολογιστής τούς δόθηκε χωρίς να έχουν δοθεί οδηγίες χρήσης του υλικού, το οποίο είναι αρκετά χρόνια αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Π.Ι. και δεν είναι τίποτα καινούργιο. Οι ενότητες για την Ιστορία της Α΄ Γυμν. είναι μόνο τρεις (πού είναι το 30% των μαθημάτων που έλεγε η εγκύκλιος;).
Φαίνεται πάντως πως εξυπηρέτησαν τις επιχειρήσεις πρωτίστως. Όμως τις επιχειρήσεις θα εξυπηρετούσαν και αν, αντί της τωρινής κίνησης προς τους μαθητές, εξόπλιζαν κάθε σχολείο με σύγχρονους Η/Υ στα απαρχαιωμένα εργαστήρια και (ή) κάθε αίθουσα με Η/Υ και διαδραστικό πίνακα ή βιντεοπροβολέα. Και μάλιστα αυτή η δαπάνη θα γινόταν άπαξ.
Το λογισμικό ήταν τοποθετημένο στον υπολογιστή, αλλά μόνοι τους οι μαθητές δεν ήξεραν πώς να το ενεργοποιήσουν, ώστε να μπορούν να δουν το μάθημα. Είχα ζητήσει να μου φέρουν στο γραφείο και να αποσυμπιέσω τα αρχεία σε κάθε υπολογιστή. Η διαδικασία διαρκούσε περίπου 5 ή 7 λεπτά για κάθε υπολογιστή. Κάποιοι δεν το έκαναν και όταν ήρθε η ώρα για τέτοιο μάθημα αναλώσαμε το χρόνο της διδακτικής ώρας σε τεχνικές οδηγίες, προβλήματα, επίλυση τεχνικών προβλημάτων.
Ερώτηση, που θα μπορούσαν, νομίζω, οι σχολικοί σύμβουλοι να μεταφέρουν προς το Π.Ι. ή το ΥΠΕΠΘ: Δεν θα μπορούσε να προσφερθεί το netbook με αποσυμπιεσμένα αρχεία και ενεργοποιημένο πλήρως το λογισμικό; (Παρόμοια και δυσκολότερα προβλήματα αντιμετωπίζονται με την ενεργοποίηση του λογισμικού για άλλα μαθήματα μη φιλολογικά, Γεωγραφία, Βιολογία κτλ)
Ελέγχοντας την πρώτη ενότητα (κυκλαδικός-μινωικός-μυκηναϊκός πολιτισμός) τρόμαξα από το... κατεβατό του πληροφοριακού κειμένου για κάθε πολιτισμό και μάλιστα με γλώσσα δυσκολότερη σε πολλά σημεία από το σχολικό βιβλίο, που κι αυτό δυσκολεύονται να κατανοήσουν, αφού η πλειοψηφία των μαθητών έχει φτωχότατο λεξιλόγιο. Οι επιστημονικοί όροι που δεν υπάρχουν στο σχολικό βιβλίο είναι πολλοί (και θέλουν διευκρίνηση...).
Αρκετοί μαθητές μου είναι παιδιά με αρκετά μαθησιακά προβλήματα, μέχρι και (sic) αναλφάβητα!!! Πώς να τολμήσω τέτοιο μάθημα; Το προσπέρασα [αυτό κάνουν και όσοι άλλοι διδάσκουν στην Α΄ τάξη απ' όσο γνωρίζω]. Οι μαθητές βέβαια περίμεναν με ανυπομονησία πότε θα κάναμε μάθημα με laptop!

Η δεύτερη ενότητα (Β΄ ελλην. αποικισμός) επειδή μου φαινόταν πιο βατή, καθόσον έχει πολλές θεματικές σελίδες με σχετικά μικρής έκτασης κείμενο καθεμία, σκέφτηκα να τη χρησιμοποιήσω για το μάθημα με laptop . Προετοίμασα δύο φύλλα εργασίας μοιράζοντας την τάξη σε δύο ομάδες με ερωτήματα προς απάντηση πάνω στα κείμενα και τα επιπλέον στοιχεία του λογισμικού. Φρόντισα να είναι απλές οι ερωτήσεις. Το επιχείρησα και τα αποτελέσματα;

Μια μαθήτρια με ρώτησε αν μπορεί να απαντήσει με βάση το σχολικό βιβλίο. Της πρότεινα βέβαια να επιμείνει στο λογισμικό, για μια διαφορετική προσέγγιση της ενότητας (διασταύρωση πληροφοριών, όπως λένε οι οδηγίες...!).
Δεν προλάβαμε να κάνουμε πολλά στην πρώτη ώρα, αν και είχα προετοιμάσει τους περισσότερους από τους υπολογιστές τους. Το αναμενόμενο πρόβλημα: τα περισσότερα παιδιά δεν μπορούσαν να αποσπάσουν την πληροφορία από τα σχετικά μικρής έκτασης κείμενα κάθε σελίδας, γιατί δεν ξέρουν να δίνουν συνοπτικά το νόημα (ποιο νόημα για πολλά παιδιά, αφού δεν κατανοούν το κείμενο;) Έτσι πολλά παιδιά, μετά από αρκετή ώρα, ξεκινούσαν να απαντούν στην πρώτη ερώτηση αντιγράφοντας από την αρχή το κείμενο που έβλεπαν (μέθοδος ..."αντιγραφή-επικόλληση") και σαφώς δεν απαντούσαν, ενώ εξέφραζαν την απορία πώς θα απαντήσουν σε μία μόνο γραμμή που τους έδινα. Τελικά τους έδειξα εγώ πώς από την ενότητα "Το ιστορικό πλαίσιο" μπορούσαν να αποσπάσουν την πληροφορία
(ερώτημα: Ποιο οικονομικό πρόβλημα αντιμετώπιζαν οι ελληνικές κοινότητες στα τέλη του 9ου αι - απάντηση: Η γη ήταν λιγοστή, στα χέρια λίγων (πλούσιων), ενώ ο πληθυσμός πολύς.
Και τέλειωσε η ώρα... Τους ζήτησα να συμπληρώσουν τα φύλλα εργασίας ως εργασία στο σπίτι, αφού δεν παραδώσαμε άλλη ενότητα (ήδη είχαμε αυτό το μάθημα από το σχολ. βιβλίο).

Η συνέχεια στη 2η κατά σειρά διδακτική ώρα:

Ήρθε το Α2 για τη συνέχεια. Χωρίς netbook (τα 2/3 των μαθητών), χωρίς το Φύλλο εργασίας (τα 2/3 των μαθητών), με ασυμπλήρωτο το Φύλλο εργασίας (για όσους το είχαν φέρει, χωρίς να έχουν διαβάσει τις δύο (περίπου) σελίδες του μαθήματος στο σχολικό βιβλίο (τουλάχιστο αυτό) - θεώρησαν πως δεν είχαμε μάθημα, αφού κάναμε "υπολογιστές" (!) και όχι "κανονικό μάθημα".
Προσπάθησα να ρωτήσω ποιες θα ήταν οι απαντήσεις στο 1ο Φύλλο εργασίας (πρόλαβα πάλι να αναφερθώ στο ίδιο και μόνο σε 3-4 από τις 6 ερωτήσεις, το άλλο το πήρε ο άνεμος!...) και βγήκα από την τάξη με ...τραυματικές εμπειρίες! Δεν καταλάβαιναν τι λέγαμε, σε τι αναφερόμαστε, πλην δύο - το πολύ τριών σε σύνολο 23 μαθητών (συμπεριλαμβανομένων των παιδιών του τμήματος ένταξης με μαθησιακά προβλήματα και χαμηλή νοημοσύνη).
Τους είπα στο τέλος την επόμενη φορά να μη φέρουν υπολογιστή, γιατί δεν έχει νόημα. Κάποιοι επέμεναν να ρωτάνε: "Μα, γιατί κύριε;"...!
Με το Α1 σήμερα παρουσιάστηκαν ανάλογα φαινόμενα και τα προσπέρασα κατά κάποιο τρόπο ως εξής:
Μοίρασα σε όλους το άλλο φύλλο εργασίας από αυτό που τους είχε δοθεί την προηγούμενη διδακτική ώρα. Ζήτησα να ανακοινώνουν όσοι είχαν βρει τις απαντήσεις και να τις καταγράφουν όσοι είχαν στην ευθύνη τους το άλλο φύλλο εργασίας καθώς και όσοι από την ομάδα δεν είχαν συμπληρώσει τις απαντήσεις. Το μάθημα βάδισε έτσι με τη βοήθεια τριών-τεσσάρων μαθητών (μια μικρή παρηγοριά!). Από τους υπόλοιπους μαθητές-μαθήτριες δυο-τρεις προσπαθούσαν να σημειώσουν, ενώ οι υπόλοιποι δεν μπορούσαν να παρακολουθήσουν και να σημειώσουν και έμειναν με σχεδόν άγραφα τα φύλλα εργασίας, αν τα είχαν φέρει. Ελπίζω σε λίγο καλύτερα αποτελέσματα στο αντίστοιχο μάθημα με το Α3 την Παρασκευή (απλώς υπάρχουν σχετικά περισσότερα παιδιά πρόθυμα-φιλότιμα και έχω το δικαίωμα να ελπίζω!).

Πιστεύω πως οι μαθητές της Α΄ τάξης δεν έχουν την ωριμότητα να δουλέψουν με τέτοιο τρόπο, όταν μάλιστα η γλώσσα των κειμένων δεν τους είναι οικεία.
Ίσως το μοντέλο αυτό θα πετύχαινε με μαθητές που θα είχαν επίπεδο γνώσεων υψηλότερο από αυτό των μαθητών μου που προέρχονται από χαμηλό κοινωνικοοικονομικό στρώμα, αν και με στεναχωρεί να παραδέχομαι κάτι τέτοιο. Εργάζομαι σταθερά (25 χρόνια από τα 28 συνολικά χρόνια υπηρεσίας) στο σχολείο αυτό με μαθητές από εργατικές οικογένειες, πολλές φορές με πολλά και σοβαρά οικογενειακά προβλήματα που σίγουρα επηρεάζουν την ψυχολογία τους και τη στάση τους προς τη ζωή.

Θα ήθελα τη γνώμη σας ή τη συνδρομή σας για τα μαθήματα αυτά και ακόμα να κοινοποιηθούν και να συζητηθούν τα σχετικά προβλήματα με παράγοντες του Π.Ι. και του Υπουργείου, γιατί αιωρείται η αίσθηση πως τα λογισμικά δημιουργούνται από ενθουσιώδεις φιλολόγους που δεν γνωρίζουν την κατάσταση που επικρατεί στο μαθητόκοσμο, τον οποίο αντιμετωπίζουμε καθημερινά εμείς οι διδάσκοντες.

Σημείωση: Η τρίτη κατά σειρά ενότητα με θέμα τη ζωή στην αρχαία Αθήνα αποτελείται από πλήθος πληροφοριών σε μακροσκελέστατες σελίδες, ό,τι ακριβώς αντιπαθεί η πλειοψηφία των μαθητών μας, των παιδιών που ζουν (καλώς ή/και κακώς) στην εποχή της εικόνας!
______________________________
Υ/Γ:
Ανήκω κι εγώ σε αυτούς που με ενθουσιασμό, εδώ και μερικά χρόνια δημιούργησα λογισμικό για την Ιστορία και για τις τρεις τάξεις στο Γυμνάσιο. Χρησιμοποιώντας το υλικό μου πάντα στο ίδιο σχολείο (10ο Γυμνάσιο Πατρών) άλλοτε έμεινα ικανοποιημένος από την ανταπόκριση και άλλοτε απογοητεύτηκα. Δεν το έχω δοκιμάσει με μαθητές άλλου σχολείου(-άλλου επιπέδου)... Έχω κάποια μηνύματα από δοκιμές άλλων συναδέλφων που μένουν ικανοποιημένοι από το υλικό μου που προσφέρεται μέσω διαδικτύου: http://users.ach.sch.gr/pchaloul/

Παναγιώτης Χαλούλος

8 σχόλια:

  1. Κατ΄αρχάς να ευχαριστήσω τον συν. Π. Χαλούλο που θα συνεργαστούμε σε αυτό το blog.
    Θα μπορούσα να γράφω σελίδες για το τι αντιμετώπησα και τι έκανα. Για τώρα μόνο αυτό το σχόλιο.
    ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ: Είναι παλιό και δεν έχει ουσιαστική σχέση με την ένταξη των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Απλά είναι ένα ψηφιακά βιβλίο, πιο πλούσιο σε υλικό από το έντυπο εγχειρίδιο.
    Αν είναι να χρησιμοποιείται τέτοιο υλικό, καλύτερα το παραδοσιακό βιβλίο. Η αλλαγή του έντυπου βιβλίου σε ψηφιακό δεν αλλάξει την παιδαγωγική και διδακτική προσέγγιση της ύλης.
    Την επόμενη εβδομάδα έχω προγραμματίσει τα εξής: Έχω φτιάξει ένα σενάριο για τον Β΄ ελληνικό αποικισμό. Σε ένα τμήμα θα το «τρέξω» με τα netbooks και στα άλλο με τα βιβλία. Περιμένω να δω τη διαφορά θα σας ενημερώσω.
    Μάλιστα το λογισμικό προτείνεται σε Συμπιεσμένη μορφή των λογισμικών για αντιγραφή σε CD, όταν τα netbooks δεν έχουν οδηγό CD. Μάλιστα μερικές εταιρείες έδωσαν το Εκπαιδευτικό υλικό στα USB flash. Το λογισμικό θα έπρεπε να δοθεί εγκατεστημένο και να μην ψάχνει ο καθηγητής να βρει τον πιο βολικό τρόπο να «τρέξει» το λογισμικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα συμφωνήσω με τον Θανάση.Πρόκειται για λογισμικό κλειστού τύπου, με δομή ηλεκτρονικού βιβλίου που συνοδεύεται από πολυμεσικό υλικό (ήχος, βίντεο, εικόνα) με σκοπό τον εμπλουτισμό του μαθήματος. Ο βαθμός διαδραστικότητας επομένως είναι περιορισμένος, ενώ δεν υπάρχει η δυνατότητα παρέμβασης και παραγωγής υλικού από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό (δεν υπάρχουν δυνατότητες παραμετροποίησης). (βλ. εδώ: http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/bibliographies/guides/teaching/page_003.html#toc017).
    Έχω την εντύπωση οτι το προηγούμενο λογισμικό ειδικά για την ιστορία της Α γυμνασίου, ήταν πιο φιλόδοξο: http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/bibliographies/guides/teaching/page_003.html#toc009.
    Το ίδιο και η Κασταλία (http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/bibliographies/guides/teaching/page_003.html#toc010)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Να παρατηρήσω στην αγαπητή συνάδελφο Μαρία Ακριτίδου ότι το λογισμικό ΚΑΣΤΑΛΙΑ το είχα δοκιμάσει πριν από μερικά χρόνια για την Ιστορία στην Α΄ Γυμνασίου και πάλι απέτυχα. Βέβαια δεν είχα προσέξει - και πρέπει να το διευκρινίσουμε αυτό - ότι είχε δημιουργηθεί για μαθητές Λυκείου. Σχετικές παρατηρήσεις μου βρίσκονται δημοσιευμένες στην Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΕΠΘ στις διδακτικές προτάσεις.
    Παναγιώτης Χαλούλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. πολύ γνωστά τα γεγονότα που περιγράφεις!
    Η ταχύτητα και η πίεση να εκμοντερνιστεί το εκπ.υλικό, οι διδακτ. μέθοδοι και γενικά ο χώρος της εκπαίδευσης έρχονται σε σύγκρουση με τον αργόστροφο μηχανισμό που σκουριασμένος από έλλειψη χρημάτων, εργασιακές συνθήκες, μέσα και υλικά αλλά και την διάθεση για εργασία - περιστρέφεται αργά, τρίζοντας και αγκομαχώντας, κάνοντας κενά και διαγράφοντας μια τροχιά εκτός τόπου και χρόνου, αλέθοντας ελλιπώς και αφήνοντας "αμάσητα" σπουδαία κομμάτια στο εκπαιδευτικό λιοτρίβι!!!!

    Ο εκαιδευτικός που συνειδητά αγαπάει την δουλειά του και δουλεύει με συνέπεια, ζήλο και κόπο βρίσκεται πολύ πιο μπροστά από τους υψηλά αμειβόμενους επιστημονικούς συνεργάτες των υπουργείων που εισάγουν τον εκσυγχρονισμό αφ' υψηλού και από απόσταση, καθώς δεν έχουν την πείρα της καθημερινής πραγματικότητας.
    Ταυτόχρονα πρέπει να εισάγουν όπως όπως νέα εκπαιδ. συστήματα και υλικό που θεωρητικά είναι καλό, αλλά προσφέρεται "αμάσητο", δηλαδή ατελειοποίητο και σε μεγάλο ποσοστό ακατάλληλο προς βρώσιν, αφού η καταναλωτική ομάδα (οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές) δεν διαθέτουν τα βασικά βοηθητικά μέσα για να το επεξεργαστούν.
    Αυτή η πρακτική είναι το ακριβές αντίγραφο της πολιτικής της ανθρωπιστικής βοήθειας που δίνει ο πολιτισμένος και χορτασμένος κόσμος (τα μονοπώλια Αμ./Ευρ..)στους ξεθεωμένους ανθρώπινους σκελετούς της Αφρικής: τόνους σκόνης γάλακτος και άλλα τέτοια μελετημένα κόλπα με την έγκριση των ειδικών συμβούλων που είναι οι κατ'εξοχήν γνώστες της υπόθεσης.
    ΄Ετσι και στην εκπαίδευση: και εδώ γίνεται, χρόνια, ακριβώς το ίδιο. Βέβαια οι πιο πολλοί αγνοούν τον εκσυγχρονισμό και παραμένουν στα καθιερωμένα, αλλά για αυτόν που θέλει να προχωρήσει υπάχουν δύο δρόμοι: η τσαπατσουλιά, η προσποίση για δήθεν δουλειά και ο Γολγοθάς για αυτόν που αναλαμβάνει να προσαρμόσει το υλικό και να δουλέψει αποτελεσματικά.

    Αυτά.... Και η ζωή συνεχίζεται.

    Alexandra Zoi - www.alexzoi.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ο Κωνσταντίνος Γιωτσόπουλος έγραψε προς τον Παν. Χαλούλο:

    Συγχαρητήρια για την εμπεριστατωμένη παρέμβαση. Θεωρώ ότι εκφράζεις προβληματισμούς πολλών συναδέλφων. Αν και οι δικοί μου μαθητές είναι πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και έχουν διαφορετική κοινωνικοοικονομικη αφετηρία, κλήθηκα να αντιμετωπίσω ανάλογα προβλήματα, κυρίως στη διαχείριση του χρόνου, γεγονός που καθιστούσε το συγκεκριμένη διαδικασία χρονοβόρα και τελικά αναποτελεσματική.
    Ένας διαδραστικός πίνακας ή ένα σύγχρονο δίκτυο υπολογιστών σίγουρα θα αποτελούσαν μια πιο πρακτική και εφαρμόσιμη επιλογή. Κουράγιο.
    Κωνσταντίνος Γιωτσόπουλος
    Ιδιωτικό Γυμνάσιο
    "Ελληνική Αναγέννηση"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αγαπητέ κ. Χαλούλο,

    Επειδή εργάζομαι σε ιδιωτικό σχολείο στην Αθήνα, αλλά οι εντυπώσεις μου από τη χρήση του ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού υλικού της Ιστορίας της Α΄Γυμνασίου είναι πανομοιότυπες με τις δικές σας (όπως τις διάβασα στο alfavita.gr) , αισθάνθηκα την ανάγκη να σας ευχαριστήσω για τη θαρραλέα καταγραφή των συμπερασμάτων σας: ήταν για μένα παρήγορο (αν και στενάχωρο) το γεγονός ότι κι άλλος συνάδελφος αντιμετωπίζει με ανάλογη οπτική γωνία τις δυνατότητες αλλά και τις δυσκολίες.

    [Αναρωτιέμαι, βέβαια, πού θα βρεθούν & πώς οι κατάλληλες συνθήκες για την αξιοποίηση του υλικού αυτού -τουλάχιστον.]

    Με ειλικρινή εκτίμηση (και για το υπόλοιπο έργο σας, όπως το έχω γνωρίσει από την προσωπική σας σελίδα)

    Θ. Α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ευχαριστώ για τη δυνατότητα που μου δίνετε να μοιραστώ μαζί σας και τη δική μου εμπειρία από τη χρήση του ηλεκτρονικού εκαπιδευτικού υλικού στην Ιστορία της Α γυμνασίου. Οι εμπειρίες μου είναι παρόμοιες με τις δικές σας και συμφωνώ με τις απόψεις σας. Δημιούργησα σενάριο διδασκαλίας, διαφορετικό από αυτό που προτείνεται στο λογισμικό, για τους αιγαιακούς πολιτισμούς, παραπέμποντας κυρίως σε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο. Κάποιες ομάδες τα κατάφεραν αρκετά καλά. Χρησιμοποιώ επίσης το υλικό του συν. Χαλούλα Παναγιώτη κάνοντας προβολές με προτζέκτορα. Θεωρώ ότι έχει κάνει εξαιρετική δουλειά. Καλό κουράγιο σε όλους μας, ας μην απογοητευόμαστε, άλλωστε η προχειρότητα στο σχεδιασμό των εκαπιδευτικών αλλαγών, από τους εκάστοτε υπεύθυνους, αποτελεί διαρκές βίωμα για όλους μας.
    Χρύσα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αγαπητοί συνάδελφοι,
    με αφορμή την εμπειρία του Παναγιώτη Χαλούλου από τη χρήση του laptop για τη διδασκαλία της ιστορίας στην Α΄ γυμνασίου, θέλω να αναφέρω και εγώ κάποιες σκέψεις. Χρησιμοποίησα μια και μοναδική φορά τα laptop για να διδάξω τον Β΄ αποικισμό. Έφυγε μια ώρα, ψάχνοντας να βρούμε το κρυμμένο !!! λογισμικό στα laptop των μαθητών (κάθε εταιρία απαιτεί και άλλες διαδικασίες) και το μόνο που κατάφεραν κάποιοι μαθητές ήταν να απαντήσουν στην άσκηση αυτοαξιολόγησης. Τα παιδιά δείχνουν ενδιαφέρον για ό,τι καινούργιο, αλλά δυστυχώς εδώ τα προβλήματα είναι αρκετά. Το υλικό είναι περιορισμένο και δύσχρηστο. Μελετώντας το τρίτο και τελευταίο λογισμικό, που αναφέρεται στην Αθήνα, είδα κάτι ατέλειωτα κατεβατά κειμένων, που σίγουρα δεν είναι καθόλου ελκυστικά για τους μαθητές.
    Τα προηγούμενα χρόνια αλλά και φέτος χρησιμοποίησα με βιντεοπροβολέα άλλο υλικό και κυρίως υλικό από την πολύ πλούσια δουλειά του Παναγιώτη Χαλούλου και τα αποτελέσματα ήταν πολύ καλύτερα. Σκοπός είναι να αξιοποιείται σωστά η νέα τεχνολογία. Νομίζω ότι αυτό που θα μπορούσαμε να προσφέρουμε στους μαθητές είναι κάποιες ιστοσελίδες, όπου μπορούν να βρουν υλικό για τα θέματα ιστορίας που μας απασχολούν. Βέβαια, τα πιο πολλά παιδιά δε διαθέτουν internet. Εκεί λοιπόν θα έπρεπε να υπάρξει ενδιαφέρον από τους υπευθύνους.

    Αναστασόπουλος Θανάσης
    Πάτρα

    Υ.Γ Οι σύμβουλοι των φιλολογικών μαθημάτων πού βρίσκονται; Δεν έχουν άποψη επί του θέματος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή